Naslovna » Abeceda Ishrane » Zdrava ulja u ishrani
Abeceda Ishrane Darovi Prirode Sport i rekreacija

Zdrava ulja u ishrani

MASLINOVO ULJE

Najčuvenije je među zdravim uljima i čini srž “mediteranske dijete” – poznato je da stanovnici oko Sredozemlja, koji redovno koriste maslinovo ulje, manje oboljevaju od kardiovaskularnih bolesti. Iako je dovoljno termički stabilno za blaže prženje, najzdravije je ako se konzumira u dinstanim jelima ili kao preliv za salatu.
Kupujte devičansko maslinovo ulje, proverenih proizvođača i ne žalite da date koji dinar više – ovo je pametno ulaganje, jer vrlo malo kvalitetnog maslinovog ulja čini čuda, posebno kada je u pitanju pasta! Ako volite, odaberite organsko ili maslinovo ulje sa nekim od dodataka: naseckanim belim lukom, papričicom, tartufima, ruzmarinom…

SUSAMOVO ULJE

Osnova je makrobiotičkog kuvanja. Postoji tamno susamovo ulje – koje se dobija presovanjem prepečenih semenki susama, i svetlo ulje -iz presnih semenki. I jedno i drugo su zdrava ulja, s tim što je tamno jačeg ukusa, ima orašastu I punu aromu, pogodnu za makrobiotičke gurmanluke. Svetlo susamovo ulje je lagane arome i koristi se u blagim jelima. Susamovo ulje je veoma termički stabilno i stoga idealno za pečenje i prženje u dubokom ulju, naročito za pripremanje tempure (japanskog pohovanog povrća).

ULJE OD KUKURUZNIH KLICA

Često se koristi u makrobiotičkim receptima za kolače, umesto putera, jer testu daje lep ukus. Ipak, treba znati da je ovo ulje izuzetno bogato vitaminom E, koji biva uništen natemperaturama iznad 140 stepeni. Zato, kada pečete neko testo ili kolače sa ovim uljem, ne podešavajte rernu iznad 140 stepeni.

BUNDEVINO ULJE

Iskustva narodne medicine da ulje iz semenki bundeve povoljno utiče kod urinarnih tegoba i problema sa uvećanom prostatom danas su i naučno potvrđena. Bundevino ulje ne samo da je zdravo, već je i omiljeno kod mnogih velikih kuvara. Ima lepu zelenkastu ili crvenkastu boju I pun, orašast ukus. Lekovita svojstva bi bila uništena prženjem, pa se bundevino ulje preporučuje kao salatni preliv. U kombinaciji sa limunom, bundevino ulje predstavlja dobar dodatak salatama. Bundevinim uljem možete obogatiti i čorbice od povrća, ali tek pri serviranju, kada se prohlade.

KIKIRIKI ULJE

Ovo visokokvalitetno ulje ima izrazito visoku tačku dimljenja od 230 stepeni, pa je tako jedno od najboljih ulja za prženje u dubokom ulju i pečenje. U Kineskoj kuhinji ga upotrebljavaju kao redovno ulje za prženje u voku. Ako je nerafinisano, imaće žutu boju i aromu kikirikija. Ovo ulje je jedno od najtrajnijih – mesecima može da stoji i da ne užegne. Iako je dobro za prženje, možete ga koirstiti i za salate sa egzotičnim sastojcima.

ULJE OD PŠENIČNIH KLICA

Po nekim istraživanjima, ovo ulje je najbogatije vitaminom E od svih ulja. Značajno je i to što u sebi sadrži u većim količinama oktakosanol – supstancu za koju su naučnici uvereni da poboljšava izdržljivost i fizičku spremnost organizma. Zbog svega ovoga preporučuje se posebno sportistima i ljudima koji teško fizički rade. Ne treba ga koristiti za prženje, već pomalo, preko salate. Čuva se na hladnom i tamnom mestu, najviše par meseci, jer vrlo lako propada.

ULJE OD SEMENKI GROŽĐA

Iako je ovo ulje poznato u Evropi vekovima, tek je u XX veku počelo masovno da se proizvodi, uglavnom zato što su postojali mnogi drugi, izdašniji izvori ulja poput suncokreta ili masline. I ovo je zdravo ulje sa puno korsinih antioksidanasa, koji nas podmlađuju. Jeftinije je od maslinovog ulja i jednako dobro za prženje, prelivanje salata i kuvanje. Ima visoku tačku dimljenja, pa ne postaje kancerogeno tokom pripremanja hrane. Odličan je izbor za one koji ne mogu da podnesu ukus maslinovog ulja, a žele da se hrane zdravije.

LANENO ULJE

Kao i seme od kojeg je dobijeno, ovo blago gorko ulje bogato je omega-3 masnim kiselinama, za koje je dokazano da sprečava i ublažava asterosklerozu (nagomilavanje masnih, ateromatoznih naslaga na zidovima arterija). Laneno ulje blagotovrno deluje i kod drugih srčanih problema, recimo aritmije. Nažalost, ovo ulje ima veoma kratak rok trajanja, već nakon nekoliko nedelja gubi svoja svojstva, užegne i čak postane potencijalno kancerogeno. Kod kupovine ovog ulja posebno obratite pažnju na rok trajanja! Koristite ga za prelivanje salata i povrća.

SUNCOKRETOVO ULJE

Mnogi se pitaju – šta traži ovo ulje na spisku zdravih ulja? Jednostavno, iako je rafinisano suncokretovo ulje prilično nezdravo, ova namirnica u nerafinisanom obliku, dobijena hladnim ceđenjem, predstavlja veoma dobar izbor! Nerafinisano suncokretovo ulje je bogato zdravim, nezasićenim masnim kiselinama. Mnogi makrobiotičari ga preporučuju kao ulje za redovnu upotrebu, jer je dobijeno od biljke koja raste na našem podneblju, a izuzetno je pogodno kako za salate i blago dinstanje, tako i za prženje.

KOKOSOVO ULJE

Većina medicinskih radnika veruje da su srčana oboljenja posledica ishrane i stila života. Zato, ako jedete ispravnu hranu, možete da sprečite srčani napad. U tom pogledu, izgleda da je kokos, a posebno kokosovo ulje, efikasno oružje protiv srčanih oboljenja. Epidemiološke studije (proučavanja populacije) pokazala su da populacije širom sveta koje konzumiraju kokos imaju značajan imunitet na srčana oboljenja. Taj imunitet nije genetski, već je povezan sa ishranom. Uprkos velikoj količini zasićenih masti u ishrani tih ostrvljana, nivoi njihovog holesterola bili su mnogo manji nego što bi se očekivalo. Koristeći jednačinu, koja izračunava nivoe holesterola kao funkciju unosa prehrambenih masti, bili su predviđeni nivoi holesterola. Ali, nivoi holesterola kod ovih ostrvljana bili su u proseku za 76mg/dl niži od predviđenih vrednosti – što je ogromna razlika.

Kokos igra glavnu ulogu u ishrani naroda Južnopacifičkih ostrva Papue i Nove Gvineje. Što se tiče drugih ostrvskih populacija, tamo su ljudi jeli kokos generacijama, a da nije izvešteno ni o jednom slučaju srčanog napada. Da kokosovo ulje doprinosi srčanim oboljenjima, kako su mnogi navedeni da veruju, ti narodi bi bili desetkovani srčanim napadima i moždanim udarima, pa ipak su srčana oboljenja bila potpuno nepoznata do 1964. kada je izvešteno o prvom slučaju. Kako je ta zemlja postajala sve više pozapadnjačena, konzumiranje kokosa je opalo, a učestalost srčanih oboljenja se povećala. Svi ti slučajevi su bili ograničeni na velike gradske oblasti, gde su prehrambene navike postale kao na Zapadu. Kokosovo ulje spada u najzdravija i najsvestranija ulja za ishranu na svetu. Sa svojim prirodnim ukusom i aromom kokosa izuzetno je za pripremu hrane i dodavanje u salate.

Kokosovo ulje je stabilna, zdrava zasićena masnoća koje nema trans-masnih kiselina. Sadrži srednjelančane masne kiseline, kao što je laurinska, koje imaju kraće lance od većine masti koje su u upotrebi za ishranu. Novija istraživanja pokazuju da srednjelančane masti ne opterećuju žuč (nije potrebna za njihovu razgradnju), ne cirkulišu u krvotoku (transportuju se iz creva direktno u jetru), imaju antivirusno i antibakterijsko dejstvo i ne doprinose povišavanju holesterola u krvi. Kokosovo ulje pomaže da se održi normalan nivo holesterola u krvi. Odlično je za dijete sa malom količinom ugljenih hidrata. Može da se koristi umesto putera, za kuvanje, pečenje ili u namazima.

PALMINO ULJE

Palmino ulje je jestivo biljno ulje dobijeno iz ploda drveta uljane palme. Veoma je zdravo jer sadrži obilje vitamina A i E, oko 10% linolne kiseline, ima karakteristična organoleptička svojstva, teško oksiduja i dugo traje. Osim toga, sadrži antioksidanse: sitosterole, skvalen i druge nutrijente. Palmino ulje na mnogo je načina drukčije od ostalih vrsta standardnih uljarica jer pretežito sadrži 40-50% zasićenih masnih kiselina zbog čega je vrlo stabilno, što znači, prikladno za obradu u kulinarstvu, pogotovo prženje. Što je palmino ulje crvenije, sadrži više karotenoida, pa se upravo palmino ulje smatra najvećim prirodnih izvorom ove zaštitne tvari. Palmino ulje je karakterističnog mirisa i ukusa.

1 Komentar

Šta misliš o ovoj temi? Napiši komentar ...