Voće u ishrani

Da li ste znali da voće predstavlja jednu od najzdravijih i najneophodnijih namirnica koja bi trebalo da bude što više zastupljena u svakodnevnoj ishrani. Sveži plodovi voća su gotovo nezamenljiva, zdrava hrana , koja vrlo često ima i lekovitu i terapeutsku vrednost. Redovna upotreba voća u ljudskoj ishrani uspešno deluje na razvoj i zdravstveno stanje ljudskog organizma, na njegovu fizičku kondiciju i radnu sposobnost, a u određenoj meri i na dužinu ljudskog života.

Organske materije( šećeri ,masti i belančevine ) koje ulaze u sastav voća, često su iznad kvaliteta u drugim namirnicama. Vrednost plodova zasniva se na znatnim količinama šećera ( fruktoza, glukoza i saharoza) i mineralnih soli, kiselina i vitamina. Šećer koji ulazi u sastav voća je fruktoza a ne glukoza što ima za posledicu njegovo sporije razlaganje od drugih namirnica. To omogućuje da nakon konzumiranja voća nivo šećera u krvi raste pa tako dolazi do ravnomernog snabdevanja mišića.

Sveži plodovi sadrže u proseku oko 15 % šećera i do 35 % ugljenih hidrata. Vrlo je značajna fiziološka uloga i drugih sastojaka voća, kao što su organske kiseline , pektini i nesvarljivi ugljeni hidrati. Hemijski sastav plodova voćaka se razlikuje od vrste do vrste, tako da jabuka u svom sastavu ima najveći procenat vode od 83 % do 90 % , zatim 13.5 % ugljenih hidrata , 0.4 % belančevina , 0.6 % kiselina i 0.6 % mineralne materije.

Kruška sadrži najveći procenat vode 83 %, i 13 % do 20 % ugljenih hidrata, 0.5 % belančevina ,0.2 % kiseline i mineralne materije 0.3 %. Od kiselina preovlađuje jabučna kiselina 80% do 90% i to kod jabuke, breskve, kajsije, trešnje, višnje, šljive i kruške, vinska kiselina kod grožđa a limunska kiselina kod ribizle, limuna i pomorandže.

Od mineralnih materija voće sadrži najveći procenat kalijuma. Od jedinjenja najviše kalcijum-karbonata,kalcijum –fosfata, magnezijum –sulfata. Plodovi voća najviše sadrže vitamin C , vitamin A,B,i B2..   zdravasrbija.com