Naslovna » Unapređenje Zdravlja » Rad na sebi » Tajne stare hiljade godina: Tri tipa ishrane koja eliminišu bolesti
Rad na sebi Unapređenje Zdravlja

Tajne stare hiljade godina: Tri tipa ishrane koja eliminišu bolesti

tajne-stare-hiljade-godina-tri-tipa-ishrane-koja-eliminisu-bolesti
Pre više od 5000 godina indijski monasi duboko su poštovali sopstveno telo i radili na očuvanju zdravlja jer su smatrali da tako pomažu i svom duhovnom razvoju.

Zdravlje tela najlakše je održavati pravilnom ishranom, a upravo je ona sastavni deo prevencije skoro sve bolesti.

Tokom hiljada godina skupljali su sva svoja zapažanja i savete kako bi ih sačuvali za buduće generacije. Tu opsežnu kolekciju znanja o zdravlju i lečenju danas poznajemo kao ajurvedu, tj. „Nauka o životu“.

Prema ajurvedi, prevencija je ključ zdravlja, a hrana i način života smatraju se najvažnijim lekom.

Ajurveda je bazirana na tri doše, psihofizičke energije koje kontrolišu funkcije tela:

  1. vata – kontroliše funkcije povezane s pokretom, poput cirkulacije, disanja, otkucaja srca etc.
  2. pitta – kontroliše metabolički sistem tela
  3. kapha – kontroliše rast i stabilnost tela

Svaka osoba u sebi ima sve tri doše, ali obično jedna ili dvije dominiraju, piše Prevention. Zavisno o tome koja doša dominira, razlikujemo i tri različita tipa tela s posebnim psihofizičkim karakteristikama.

Vata tip – vitke i lagane građe, visoki, brzo hodaju. Ne podnose hladnoću. Loše spavaju i brzo se umaraju. Preterano se brinu, na stres odgovaraju razvijanjem osećaja straha i nemira. Suva koža, suva kosa i smanjeno znojenje. Glad osećaju u nepravilnim razmacima. Skloni artritisu, krhkim kostima, astmi, nadutosti popračenoj vetrovima.

Pitta tip – srednje građe i snage. Oštar um, dobra moć koncentracije. Jak apetit i varenje, ne mogu propustiti obrok. Ne vole toplo vreme, ne osećaju se prijatno na suncu. Bleda tena i koža im lako izgori na suncu. Preterano se znoje. Skloni osipe, aknama, žgaravica, želudačnoj kiselini, suvoći oka.

Kapha tip – fizički jaki, čvrste i teže građe. Čvrsto spavaju. Spora probava. Sklonost prema debljanju i emotivnom prejedavanju. Ne vole vlažno vreme. Masna koža. Skloni prehladama, respiratornim problemima, alergijama.

Na balans doša utiču promene godišnjih doba i način života, a ponajviše hrana. Kako biste ostali u formi i bili zdravi, važno je hraniti se u skladu sa pravilima ajurvedske ishrane.

Ako ste tip vata:

Izbegavajte
  • hladnu i smrznutu hranu, velike količine sirovih namirnica, gazirana pića, suvu hranu poput kokica i krekera koja isušuje organizam, kofein, žitarice poput ječma, heljde, kuskusa i prosa.
Jedite
  • tople supe i variva, jaja, sir, mleko, jogurt, ribu, perad, pšenicu, tikvice, masline, semenke, orašasto voće, avokado, bobičasto voće. Grožđe, narandže i ananas jedite u manjim količinama i pazite na to da je većina povrća koje jedete skuvana.

Ako ste tip pitta:

Izbegavajte
  • oporo i kiselo povrće, paradajza, ljute papričice, repu, patlidžan, luk, rotkvicu, spanać, grejp, kajsije, bobičasto voće, govedinu, jaja, plodove mora, heljdu, kukuruz, proso. Umereno koristite začine koji “ ugrejava “ poput đumbira, kumina, crnog bibera i karanfilića.
Jedite
  • blago povrće poput špargli, svežih krastavaca, batata, zelenog povrća, bundeve, brokolija, karfiola, celera, tikvica, a od voća birajte ono pretežno slatko poput grožđa, lubenice, dinje, trešanja, avokada, manga, kokosa, šljiva. Koristite umirujuće začine poput korijandera, kardamoma, šafrana i komorača te maslinovo ili suncokretovo ulje. Pšenica, beli pirinač, ječam i zob takođe su odličan dodatak ishrani, a umereno jedite ćuretinu i piletinu.

Ako ste tip kapha:

Izbegavajte
  • narandže, banane, avokado, ananas, breskve, urme, smokve, dinje, lubenice, tikvice, sirove paradajza (kuvana je dozvoljena), batat, zob, pirinač, pšenicu. Jedite – gorke i opore namirnice. Jabuke, kruške, nar, brusnice, kajsije, đumbir, biber, senf, piletina, ćuretina, plodovi mora, jaja, heljda, raž, proso, kukuruz, semenke suncokreta i bundeve. Izbegavajte – narandže, banane, avokado, ananas, breskve, urme, smokve, dinje, lubenice, tikvice, sirove paradajza (kuvana je dozvoljena), batat, zob, pirinač, pšenicu.
Jedite
  • gorke i opore namirnice. Jabuke, kruške, nar, brusnice, kajsije, đumbir, biber, senf, piletina, ćuretina, plodovi mora, jaja, heljda, raž, proso, kukuruz, semenke suncokreta i bundeve. Izbegavajte – narandže, banane, avokado, ananas, breskve, urme, smokve, dinje, lubenice, tikvice, sirove paradajza (kuvana je dozvoljena), batat, zob, pirinač, pšenicu. Jedite – gorke i opore namirnice. Jabuke, kruške, nar, brusnice, kajsije, đumbir, biber, senf, piletina, ćuretina, plodovi mora, jaja, heljda, raž, proso, kukuruz, semenke suncokreta i bundeve.

Izvor: zadovoljna.dnevnik.hr