Suvo voće umesto grickalica

Iako mnogima nije privlačno kao sveže voće, suvo voće ima svojih prednosti, zato što sadrži dosta vitamina, minerala, „zdrave šećere“ i predstavlja izuzetan izvor energije. Suvo voće se može podeliti u dve grupe – mesnato voće i suvo voće.
Ukoliko je unutrašnji deo sočan kao i spoljašnji kada je voće u svojoj punoj zrelosti, takvo voće se stavlja u grupu mesnatog i svežeg. S druge strane, suvo (koštunjavo) voće odlikuje se unutrašnjim i spoljašnjim delom koji su „bez vode“ i nisu sočni, kao i svojim spoljašnjim izgledom, koji je „istanjen i sabijen“.

Suvo voće pozitivno utiče na zdravlje ljudi, jer predstavlja prirodu u malom. Suvo voće u sebi sadrži prilično velike količine bitnih hranljivih supstanci, i to u adekvatnim količinama i predstavlja bogat izvor minerala, vitamina i enzima. Lako se vari i ima velikog udela u prečišćavanju naše krvi, kao i čitavog sistema za varenje. Pored toga što može da se jede u svom izvornom „suvom“ obliku, od suvog voća se prave i kompoti koji su veoma zdravi za organe za varenje.

Koje suvo voće jesti?

Na našem tržištu može se naći po relativno povoljnim cenama sledeće suvo voće: šljive, grožđe, smokve, jabuke, urme, brusnice, smokve, kajsije, ananas, banane… Od koštunjavog voće izdvajamo: orahe, badem, kesten, lešnik i kikiriki.

Bolje jesti suvo voće nego grickalice

Bolje je jesti suvo voće (bez dodatnog šećera ili soli) nego neke grickalice kao što su smoki, čips, krekeri, praline, čokolade, kolači, torte, bombone… i to iz više razloga: cena, kalorije, šećeri, gojaznost, zdravlje… Ako pogledamo cene, 100 grama bilo kog suvog voća jeftinije je nego 100 grama čokolade, filovanog keksa, napolitanki, smokija, čipsa, slanih kokica, grisina, pralina ili čokoladnih bombona. Što se tiče šećera, suvo voće sadrži voćne šećere dok „industrijski slatkiši“ uglavnom sadrže beli šećer, aditive i konzervanse. Vitamina i minerala, naravno, ima mnogo više u suvom voću nego u „industrijskim grickalicama“, i to u prirodnom obliku, a ne u vidu dodataka ishrani.

Kalorije

Predrasuda je da suvo voće sadrži „mnogo“ kalorija. Sto grama suvog voća u proseku sadrži 290 kCal, dok slatkiši (keks, čokolade, praline…) sadrže 400-600 kCal. Navodimo energetske vrednosti (kCal) pojedinog suvog voća (u 100 grama): ananas 260, banana 287, brusnice 308, suvo gržđe 246, jabuka 280, kajsija 300, smokve 213, šljive 268, urme 284, lešnik 646, kikirike 570, pistaći 568.

Značaj suvog voća

Osobe čiji je deo svakodnevne ishrane i suvo voće imaju zdravlje uvek na visokom nivou. Još jedna od pozitivnih strana suvog voća jeste ta što se može upotrebiti prilikom lečenja bolesti čiji je glavni uzrok unos neprirodne i obrađene hrane. I pored svoje minijaturnosti, orasi i suvo grožđe, na primer, snabdevaju nas izuzetno velikim količinama energije. Kako suvo, tako je i sveže voće veoma bitno za sveukupno zdravlje. Pored toga što predstavljaju vrlo zdravu hranu, odlikuju se i brojnim lekovitim karakteristikama.

Najbogatije suvo voće

Navodimo suvo voće koje se smatra najpogodnijim za nas i naše zdravlje.

Suvo grožđe – ili „umanjena“ verzija svežeg grožđa preporučuje se zbog svoje izuzetno velike hranljive vrednosti. Takođe je pogodno za ubrzanje oporavka od nekih bolesti, kao i za stanja izuzetno velike iznurenosti i preopterećenosti. Osim toga, suvo grožđe se pokazalo kao idealan lek za tegobe poput konstipacije i slične bolesti koje zahvataju sistem za varenje. Smatra se da je suvo grožđe veoma dobar pospešitelj seksualnog nagona.

Urme – predstavljaju vrlo hranljivo voće. Prirodni šećeri koje u sebi sadrže – u obliku su glukoze i fruktoze. Samlevene suve urme potopljene u vodu u kojoj su prethodno stajale preko noći, predstavljaju dobar lek ukoliko želite da ojačate srce i njegove vitalne funkcije. Urme takođe predstavljaju i vrlo efikasan prirodni lek za mamurluk.

Badem – je voće sa izuzetno visokom hranljivom vrednošću. Bademovo mleko predstavlja najzdraviju varijantu badema, jer ima daleko više prednosti i zdravije je od kravljeg mleka. Mnogo se lakše vari nego kravlje mleko i jako je dobro za bebe kojima se na prvi ukus kravlje melko ne dopadne.

Ostale vrste suvog voća

Pored nevedenog suvog voća u ishrani treba koristiti: suve šljive, suve kajsije i suve smokve.

Saveti

Na stolu je mnogo bolje da imate suvog voća nego nekih grickalica. Deci „podmetnite“ činiju sa voćem ili suvim voćem i oni će „neprimetno jesti“ zdravu hranu, vitamine i minerale. I za odrasle je bolje da, dok gledaju utakmicu ili film, grickaju suvo voće, a ne krekere, čips i grisine.( Izvor: zdravlje.krstarica.com)