Šta jesti, a šta da izbegavati za zdravu jetru

Jetra je „fabrika“ za pročišćavanje organizma.

Naši svakodnevni izbori u pogledu hrane i pića u velikoj meri mogu da utiču na njeno funkcionisanje. Pogledajte kojim namirnicama možete da joj olakšate „posao“, a koje bi trebalo da izbegavate:

Namirnice zdrave za jetru

Brokoli

Obogatite svoju ishranu povrćem, kako bi vaša jetra bila zdrava. Prema nekim studijama, brokoli je najbolji izbor, jer štiti od takozvane masne jetre. Ako vam obični brokoli kuvan na pari deluje bezukusno, dodajte mu malo seckanih badema, belog luka i balzamiko sirćeta.

Ovsena kaša

Hrana bogata vlaknima, može pomoći vašoj jetri da radi punom parom. Jedan od najboljih izvora vlakana u vašoj kuhinji je ovsena kaša koja, osim što olakšava posao jetri, podstiče mršavljenje.

Kafa

Ako ne možete da „pregrmite“ dan bez šolje kafe, sigurno će vam laknuti kada čujete da vaša navika koristi jetri. Studije su pokazale da umereno konzumiranje kafe štiti jetru od oštećenja izazvanih alkoholom i nezdravom ishranom. Neka istraživanja sugerišu i da snižava rizik od raka jetre.

 Voda

Jedna od najboljih stvari koje možete učiniti za svoju jetru je da održavate zdravu kilažu. Zato se naviknite da svakog dana pijete mnogo vode i eliminišete gazirane i zašećerene napitke. Iznenadićete se koliko kalorija možete da „uštedite“.

Zeleni čaj

Zeleni čaj je prepun antioksidanasa katehina. Istraživanja pokazuju da oni štite od nekih oblika raka, uključujući i rak jetre. Najbolje je da čaj popijete dok je još topao, jer ledeni i instant čajevi imaju daleko niži nivo ovih korisnih sastojaka.

Bademi

Bademi i orašasti plodovi uopšte, dobar su izvor vitamina E, nutrijenta koji štiti od pojave masne jetre. Bademi su, uz to, dobri i za srce, pa ih zato koristite kao praktičnu užinu ili dodajte salatama.

Spanać

Zeleno lisnato povrće sadrži moćni antioksidans glutation, zahvaljujući kom vaša jetra radi „kao sat“. Spanać je odlična osnova za salate, a dobar je i blanširan, uz beli luk i maslinovo ulje.

Borovnice

Borovnice su bogate polifenolima koji vas štite od masne jetre koja često prati gojaznost i povišen holesterol. Ako ne volite borovnice, druge namirnice bogate polifenolima su tamna čokolada, masline i šljive.

Začini

Ako želite da istovremeno zaštitite i jetru i srce, dodajte sledećem obroku malo origana, žalfije ili ruzmarina. Oni su takođe dobri izvori zdravih polifenola, a olakšaće vam i smanjenje unosa soli.

Namirnice koje treba da izbegavate

Slane pakovane grickalice

Sledeći put kad padnete u iskušenje da na kiosku kupite neke slane zanimacije za zube, napravite bolji izbor. Problem sa čipsevima i perecima je u tome što su obično prepuni soli, šećera i masnoća. Izbacivanje grickalica je nešto što može da bude relativno jednostavan korak ka vašem zdravijem životu. Umesto njih, jedite sveže voće i povrće.

Alkohol

Preterivanje u alkoholu može uništiti vašu jetru. Nekad dovodi čak do ciroze. Pokušajte da se ograničite na jedno piće dnevno, ako ste žena, odnosno dva, ako ste muškarac.

So

Telu je potrebna so, ali ne u onim količinama u kojima se obično unosi. Neka istraživanja pokazuju da ishrana bogata solju dovodi do fibroze, koja je prvi stadijum oštećenja jetre. Pre svega, treba da izbegavate mesne prerađevine, koje su prepune soli. Birajte sveže namirnice, umesto konzerviranih i ne dosoljavajte obroke za stolom.

Šećer

Preterano uživanje u slatkišima uzima danak jetri. Delom je to zbog toga što je njen posao da pretvara šećere u masti. Ako preterate, jetra će proizvesti suviše masti i one će završiti tamo gde vam najviše smeta. Na duge staze, možete čak dobiti sindrom masne jetre. Dakle, učinite jetri uslugu i klonite se slatkiša.

Pržena hrana

Uopšteno masna hrana škodi vašoj jetri. Ako preterujete u unosu zasićenih masti, na duže staze joj otežavate da radi svoj posao. To dovodi do zapaljenja, koja na kraju mogu rezultirati cirozom.

IZVOR: WEBMD