Naslovna » Abeceda Ishrane » Hrana za Telo » Razlog zbog kojeg vredi još češće posegnuti za orasima
Abeceda Ishrane Hrana za Telo

Razlog zbog kojeg vredi još češće posegnuti za orasima

Razlog zbog kojeg vredi još češće posegnuti za orasima
Konzumiranje oraha može doprineti smanjenju krvnog pritiska kod osoba sklonih riziku od razvoja kardiovaskularnih bolesti, pokazali su rezultati nove studije američkih naučnika.

Naučnici s pensilvanijskog državnog univerziteta ističu da je njihova studija jedna od prvih koja istražuje na koji način sastojci oraha mogu uticati na zdravlje srca. Rezultate istraživanja objavili su u časopisu Journal of American Heart Association, prenosi Medical Nevs Todai.

Orasi sadrže omega-3 masne kiseline, odnosno alfa-linolensku kiselinu (ALA), a naučnici veruju da upravo ona povoljno deluje na krvni pritisak.

Istraživači su želeli da otkriju utiče li alfa-linolenska masna kiselina iz oraha pozitivno na zdravlje srca i deluju li na kontrolu krvnog pritiska kod ljudi izloženih riziku od kardiovaskularnih bolesti i ostali sastojci što ih sadrže orasi, poput polifenola.

Podsjećaju da, slično kao i svi orašasti plodovi, orasi sadrže dobre masti – mononezasićene i polinezasićene masti. Usto su dobar izvor gvožđa, selena, kalcijuma, cinka, vitamina E i nekoliko vitamina B.

Najveći „ubica“ odraslih Amerikanaca

Kardiovaskularne bolesti uzrokuju najviše smrti među odraslim osobama u Sjedinjenim Državama. Studija iz 2019. koju je sprovela Američka asocijacija za srce (AHA) ukazuje na to da je u SAD-u tokom 2016. od kardiovaskularnih bolesti umrlo 840.000 građana te zemlje. Ista je studija otkrila da gotovo polovina odraslih osoba u Sjedinjenim Državama boluje od neke kardiovaskularne bolesti.

AHA „priznaje“ da je u Americi evidentiran veći broj osoba sa povišenim krvnim pritiskom zbog posledica promena smernica AHA i Američkog kardiološkog koledža kada je posrijedi hipertenzija. U skladu sa izmenjenom verzijom, visokim se krvnim pritiskom odsad smatraju vrednosti koje iznose 130/80 mm Hg, umesto ranijih 140/90 mm Hg.

Naučnici su za potrebe studije angažovali 45 gojaznih osoba u dobi od 30 do 65 godina. Podelili su ih u tri grupe: prvu, u čiju su ishranu uvedeni orasi, drugu, u čijoj ishrani nije bilo oraha, no sadržavala je istu količinu ALA i polinezasićenih masnih kiselina i treću, u čijoj ishrani nije bilo oraha, ali su oni delimično zamenjeni jednakom količinom ALA kakvu sadrže orasi, a učesnici studije dobijali su ih putem druge masne kiseline – oleinske.

Nakon šest nedelja naučnici su ustanovili da se zdravstveno stanje srca učesnika iz svih triju grupa znatno poboljšalo. Istakli da ovi rezultati upućuju na to da zamena zasićenih masti nezasićenim mastima u ishrani, bilo iz oraha ili biljnih ulja, poboljšava kardiovaskularno stanje pojedinca.

Orasi najefikasnije smanjili srednji arterijski krvni pritisak

No najzanimljiviji je deo studije činjenica da je kod ispitanika iz prve grupe koji su u sklopu novog načina ishrane konzumirali orahe, srednji arterijski pritisak bio niži nego kod ostalih koji su se držali drugih režima ishrane.

Srednji arterijski krvni pritisak ukazuje na prosečnu vrednost arterijskog krvnog pritiska u određenom vremenskom periodu, a naučnici ga smatraju pouzdanim pokazateljem kada je posrijedi kardiovaskularni rizik pacijenta.

Čini se da orasi sadrže neki dodatni sastojak koji je vrlo koristan za srce.

Možda je reč o njihovim bioaktivnim spojevima, vlaknima ili o nekom drugom spoju koji se ne dobija samo iz masnih kiselina, kazala je vođa studije, profesorka Peni Kris-Etherton s pensilvanijskog državnog univerziteta.

Ona i njene kolege veruju da se uključivanjem oraha u ishranu osim srednjega arterijskog krvnog pritiska može smanjiti i ukupni rizik od razvoja kardiovaskularnih bolesti.

Ukazuje na nedostatak studije – premali broj učesnika, zbog čega će morati obaviti dodatna istraživanja.

Njena poruka osobama u rizičnoj grupi za razvoj kardiovaskularnih bolesti:

Umesto da u vreme užine posegnete za hranom koja se temelji crvenom mesu i punomasnim mlečnim proizvodima, razmislite o obranom mleku i orasima. Izvor: zadovoljna.dnevnik.hr