Naslovna » Abeceda Ishrane » Napitci i Šejkovi » Popajev smuti od spanaća
Abeceda Ishrane Napitci i Šejkovi

Popajev smuti od spanaća

popajev-smuti-od-spanaca
Najnovije istraživanje obavljeno na Univerzitetu Linkeping utvrdilo je da konzumacija spanaća u obliku smutija, ili soka, predstavlja najbolji način da se dobije antioksidans lutein.
Lutein

Visok procenat luteina nalazi se u tamnozelenom lisnatom povrću, uključujući spanać, ali način priprema utiče na to koliko će luteina preostati da ga unesemo u organizam kad pripremimo obrok od spanaća.

Odnosno, najbolji je ako hoćete da dobijete najveću količinu antioksidansa luteina, koji veoma povoljno utiče na zdravlje arterija.

Mnoge osobe sa aterosklerozom (suženjem arterija) imaju hroničnu upalu niskog intenziteta koja se može meriti u krvi. Ta upala je povezana sa povećanim rizikom od infarkta. Na Univerzitetu Linkeping su u jednom prethodnom istraživanju proučili delovanje antioksidansa luteina i utvrdili da on može da smanji upalu kod pacijenata sa oboljenjem koronarnih arterija.

Oni su takođe pokazali da lutein može da se skladišti u ćelijama imunog sistema, što znači da je moguće stvarati rezerve luteina u organizmu. To je navelo istraživače da provere da li je moguće uticati na nivo luteina u organizmu pomoću ishrane.

Zato su odlučili da utvrde koji način pripreme čuva najviše luteina u spanaću, s obzirom da zagrevanje razgrađuje lutein, kao i mnoge druge nutrijente.

Istraživači su isprobali prženje, kuvanje do 90 minuta, kuvanje na pari i druge načine termičke obrade spanaća. U celini, što je vreme termičke obrade bilo duže, to je manje luteina preostajalo. A najgore je bilo prženje, jer se prilikom prženja spanaća već posle 2 minuta uništava velika količina luteina.

„Zato je najbolje da uopšte ne zagrevate spanać“, zaključila je dr Rozana Čung, glavni autor istraživanja. „A još bolje je da napravite smuti sa spanaćem i dodate nešto mlečne masti, npr. iz pavlake, mleka ili jogurta. Kada se spanać isecka sitno, više luteina se oslobađa iz listova, a mast poboljšava rastvorljivost luteina u tečnosti“, objasnila je ona. Istraživanje je objavljeno u časopisu Food Chemistry.

Izvor: zdravahrana.com