PALEO ISHRANA Šta uključuje i koje su joj glavne prednosti i nedostaci

PALEO ISHRANA: Šta uključuje i koje su joj glavne prednosti i nedostaci

Ona ima poseban pristup koji se brine oko nutrijenata koji unosite kako bi ostali snažni, zdravi i energični. Istraživanja u biologiji, biohemiji, oftalmologiji, dermatologiji i mnogim drugim disciplinama upućuju na to da je savremena ishrana, prepuna rafinisane hrane, masti i šećera koren stvaranja degenerativnih bolesti poput gojaznosti, raka, dijabetesa, bolesti srca, Parkinsonove bolesti, Alchajmerove bolesti, depresije i neplodnosti.

Koje namirnice uključuje i izbegava paleo ishrana

U paleo ishrani je u redu da jedete voće, povrće, meso, riblja jela, semenke i zdrave masti. Trebate izbegavati mlečne proizvode, žitarice, rafiniranu hranu i šećere, mahunarke, skrob i alkohol.

Meso i životinjski izvori

Kako bi u svoj jelovnik uključili pravu paleo ishranu, pre svega na njega treba staviti široku paletu hrane iz životinjskih izvora. Ne treba izbegavati masne delove mesa, kao niti one koje možda inače ne bi koristili u uobičajeno ishrani. Često zanemarivani deo ishrane su organska mesa, kosti i drugi izvori kolagena koji se mogu pronaći u životinjskom mesu. Ako je cilj vaše paleo ishrane gubitak kilograma, proteini koje dobijate iz mesa će vas činiti sitima i zdravo ćete mršaviti.

Voće i povrće

Voće i povrće bogati su antioksidantima, vitaminima, mineralima i fitonutrijenima koji su pokazali da smanjuju verovatnoću razvoja brojnih degenerativnih bolesti uključujući rak, dijabetes i neurološki pad. Tako možete dobiti zdrave masti od oraha, različitih semenki, avokada, maslinovog ulja i riba. Istraživanja i epidemiološke studije su pokazale kako ishrane bogate mononezasičnim i omega-3 mastima dramatično smanjuju slučajeve gojaznosti, raka, dijabetesa, bolesti srca i kognitivnih sposobnosti.

Glavne prednosti i nedostaci ove dijete

Za većinu ljudi činjenica da Paleo dijeta pruža najbolje rezultate je sve što im je potrebno. Poboljšani lipidi u krvi, gubitak težine i smanjenje bola od autoimununih bolesti je dovoljan dokaz. U ovoj ishrani se smatra da postoji hrana koja je u sukobu sa našim zdravljem – žitarice, mahunarke i mlečni proizvodi. Mnogi antropolozi smatraju da je ljudska vrsta dostigla vrhunac telesnog razvoja u smislu muskulature, čvrstoće kostiju, veličine mozga pre 10 000 godina, dakle upravo pre razvoja poljoprivrede, kad su ljudi za ishranu počeli uzgajati žitarice. Ujedno postoji mogućnost poboljšanja zdravlja organizma povećanim unosom vitamina, minerala i antioksidansa. „Paleo nije još jedna“ nova „dijeta već je to prva i izvorna dijeta ljudske vrste i istraživanja pokazuju čvrstu povezanost između nove industrijski rafinisane hrane i novih civilizacijskih bolesti. Stoga, povratak izvornoj hrani na koju smo genetski prilagođeni, te izbegavanje industrijskih prerađevina i otrovnih hemikalija, izgleda neminovno za svakoga ko želi da sačuva dobro zdravlje. „- izjavila je nutricionistkinja Anita Šupe.

Nedostatke paleo ishrane objavili su stručnjaci u časopisu Nature journal Nutrition and Diabetes. Nakon što su izveli studiju na dve grupe gojaznih miševa koji su imali simptome dijabetesa, došli su do rezultata koji su pokazali kako paleo ishrana možda nije najbolji izbor. Smatra se kako je svaka osoba koja ima visok šećer i dijabetes u rizičnoj grupi pri ovakvoj dijeti jer paleo ishrana uključuje malo ugljenih hidrata, a puno masnoća. To je za tu grupu posebno opasno. Istraživanje je pokazalo kako se na ovoj vrsti ishrane povećavaju kilogrami i to izuzetno brzo, što ujedno dovodi do povišenog krvnog pritiska, rizika od teskobe i depresije te probleme sa kostima. Za nekog ko je već pretio, ova dijeta bi mogla dodatno povećati nivo šećera u krvi i insulin te su takve osobe podložnije dijabetesu.

Ove grupe ljudi moraju biti posebno oprezne

Osobe koje boluju od neke autoimune bolesti, uzimaju lekove za hronične bolesti ili boluju od celijakije moraju biti posebno oprezne pre odabiranja paleo ishrane. Paleo ishrana se nikako ne bi smela koristiti kod dece, već samo kod odraslih. Ako vam je organizam iscrpljen radi neke autoimune bolesti paleo ishrana neće biti dovoljna da vratite snagu i energiju. U tom slučaju postoji ishrana koja se zove autoimuni protokol (skraćeno AIP) i sprovodi se 30 dana, nakon čega se postepeno uvode namirnice i gledaju se reakcije. Ako imate neke lekove za hronične bolesti, nastavite sa istim dozama i nakon prelaska na paleo ishranu. S vremenom bi vam se mogla promeniti potreba za pojedinim lekovima. Obavezno se pre odlučivanja na paleo ishranu obratite svom lekaru. Bez njegovih saveta nemojte prekidati uzimati neke tablete. Ukoliko sumnjate ili znate da imate celijakiju, to jest osetljivost imunog sistema na gluten, dobro proučite kakva ishrana bi bila dobra za vas. Izvor: net.hr