Naslovna » Abeceda Ishrane » Hrana za Telo » Minerali nevidljivi čuvari mladosti
Abeceda Ishrane Hrana za Telo

Minerali nevidljivi čuvari mladosti

Znanje je moć. Da li vam se ponekad dešava da bez razloga planete ili da zbog najmanjeg problema dobijete napad anksioznosti?

Znanje je moć. Da li vam se ponekad dešava da bez razloga planete ili da zbog najmanjeg problema dobijete napad anksioznosti? Ili da se i posle godišnjeg odmora osećate umorno i isrpljeno?
Pre nego što za sve okrivite godine, stres ili poslovne probleme proverite da li vam možda nedostaju neki važni oligoelementi poput joda, selena ili hroma.

1. Jod stimuliše metabolizam

Nedostatak joda može da dovede do poremećaja metabolizma, pojave srčanih smetnji, slabljenja koncentracije, tremora ruku, nervoze i razdražljivosti. Ako vam nikako ne polazi za rukom da se izborite sa viškom kilograma, ako se često ujutru budite iscrpljeni, a tokom dana ste bez razloga nervozni, ako je vaš ten izgubio svežinu a kosa suva, verovatno vam nedostaje jod. Ovaj oligoelement je neophodan za rad tiroidne žlezde koja reguliše metabolizam i stimuliše rast i razvoj. Bez joda nema ni transformacije betakarotina u vitamin A, niti pravilne sinteze proteina i apsorpcije ugljenih hidrata. Ukoliko vaš organizam ne dobija neophodnu dnevnu dozu ovog minerala (150-180 mikrograma) postoji opasnost od nagomilavanja kilograma, pojave srčanih smetnji, slabljenja koncentracije, premora ruku, nervoze i razdražljivosti.

Najednostavniji način da obezbedite potrebnu količinu joda jeste da umesto obične koristite jodiranu so (minimum 30 mg joda na 1 kg soli), kao i da što češće jedete ribu i morske plodove (100g ribe sadrži 50-100 mikrograma joda, u poređenju sa 1-2 mikrograma koliko sadrži 100 g mesa). Poželjno je takođe da u jelovniku što češće budu zastupljeni voće, povrće i žitarice.

2. Selen usporava starenje

Stalna iscrpljenost, nedostatak vitalnosti i sivkast ten najčešći su pokazatelji nedostatka selena. Prema preporukama Nacionalnog saveta za zdravlje SAD minimalna dnevna doza selena iznosi 50 mikrograma, ali nutricionisti smatraju da bi dnevne potrebe trebalo povećati na 250 do 300 mikrograma selena. Bogat izvor ovog prirodnog sredstva protiv starenja, koji zajedno sa vitaminom E štiti ćelijsku membranu i sprečava oksidaciju lipida i slobodnih radikala, su tunjevina, haringa, klice pšenice i seme susama. Selena ima i u organski gajenom voću i povrću.

3. Hromom protiv stresa

Stalna napetost, povišen holesterol i neutaživa želja za slatkišima ponekad može da bude znak nedostatka hroma što vremenom može da dovede do dijabetesa i ozbiljnih srčanih oboljenja. Naime, ovaj oligoelement smanjuje nivo lošeg a povećava koncentraciju dobrog holesterola i samim tim čuva srce i krvne sudove. Od nedostatka hroma često pate vegetarijanci, budući da ga najviše ima u mesu, naročito u junećoj džigerici. Preporučena dnevna doza hroma je 50 mikrograma. ( IZVOR: BILJE I ZDRAVLJE )