jedite-poput-vikinga-i-spasicete-se-od-globalne-posasti

Jedite poput Vikinga i spasićete se od globalne pošasti

Po grupama namirnica nordijska je ishrana slična mediteranskoj, no u njoj se koristi ulje kanole. Trendovskom dijetom, inspirisanom vikinškim načinom ishrane, rizik za pojavu demencije možete sniziti i do 30 posto, sugeriše novo istraživanje. Birajući morsku hranu, celovito zrnevlje i orašaste plodove, moguće je sniziti rizik za kognitivno propadanje, posebno u kombinaciji sa fizičkom aktivnošću, pokazala je kineska studija.

Kuvano i domaće

Slično mediteranskoj ishrani, nordijska ishrana podstiče konzumiranje sezonskih jela skuhanih kod kuće, ali umesto maslinovog ulja koristi se kanolino (kanola je biljka ukrštanjem dobijena od uljane repice, ne sadrži potencijalno opasne kiseline koje sadrži uljana repica).

Ranija istraživanja su pokazala da protivupalno delovanje glavnih namirnica u mediteranskoj ishrani, kao što su masne ribe i povrće, prevenira demenciju zato što zaustavlja oštećenje krvnih sudova u mozgu. Kanolino ulje, pak, povezuje se sa proizvodnjom „dobre“, smeđe masnoće, koja učestvuje u stabilizaciji nivoa šećera u krvi. Visok nivo šećera povezane su sa Alchajmerovom bolesti.

Naučnici sa Medicinskog univerziteta u Tianjin šest godina pratili su stanje 2223 osobe starije od 65 godina i bez demencije. Učesnici su ispunili i upitnik, kako bi se što tačnije doznalo kako se hrane. Ishrana na nordijski način, kao i fizičko i mentalno zdravlje te nivo društvenih aktivnosti ispitanika rangirani su kao „nisko“, „umereno“ i „visoko“.

Hrana i aktivnost

Otkriće je predstavljeno na nedavnoj međunarodnoj konferenciji društava za Alzheimer održanoj u Čikagu. Komentarišući otkriće dr. Doug Brovn iz britanskog Društva za Alzheimer je rekao: „Ishrana i aktivnost – mentalna i telesna – ključni su u smanjenju rizika za razvoj demencije, no ova je studija otišla dalje i pokazala da se kombinacijom tih elemenata može usporiti već započeto kognitivno propadanje.

Životna dob je jedan od najvećih rizika za pojavu demencije, ali svi možemo smanjiti opasnost birajući zdrave jelovnike i održavajući telesnu i moždanu aktivnost „.

Demencija je pojam kojim se opisuje širok raspon progresivnih neuroloških poremećaja, tj. Onih koji pogađaju mozak. Najčešća i najpoznatija među njima je Alchajmerova bolest. Demencija je globalni zdravstveni problem, no ipak je češća u razvijenijim zemljama u kojima ljudi očekivano duže žive. Leka nema, no neki novi lekovi mogu usporiti kognitivno propadanje. Šta ranije tretman počne, to je efikasniji.

Organsko povrće, voće, riba …

Sledite li vikinšku dijetu, povrće i voće treba jesti svaki dan, u većoj meri zastupljene su i žitarice, riba i morski plodovi. Meso se jede u malim količinama i ne svakodnevno. Slatko se jede još ređe, samo u određenim prilikama. Poželjno je jesti organski proizvedenu hranu, sa što manje aditiva, i koliko je moguće stavljati akcenat na sezonske namirnice. I, naravno, kuvaju obroke kod kuće. Izvor: jutarnji.hr