Naslovna » Unapređenje Zdravlja » Dijete i višak kilograma » Hrono ishrane – osnovna pravila
Dijete i višak kilograma Unapređenje Zdravlja

Hrono ishrane – osnovna pravila

hrono-ishrane-osnovna-pravila
Hrono režim napravio je pravu revoluciju u ishrani ljudi širom sveta. Zato sam za danas odabrala da pojasnim šta je zapravo hrono ishrana.

Koliko puta do sada se u tvom prisustvu pričalo o hrono ishrani? Verovatno pretpostavljaš da je to neka dijeta pomoću koje možeš izgubiti kilograme.

Hrono ishrana je mnogo više od dijete. To je način ishrane, način života. Ukoliko želiš da smršaš ili da održiš svoju vitku liniju a da pritom ne gladuješ, na pravom si mestu.

Hrono ishranu je smislio još 1986. francuski lekar Alan Delabo. Cela ishrana je podređena našem unutrašnjem satu, radu pankreasa i lučenju insulina i kortizola, kao i enzimima koji su potrebni za varenje hrane, a kojima više odgovara određeni deo dana.

Hrono ishrana se bazira na praćenju našeg dnevnog ritma. To znači da jedemo određenu vrstu namirnica u određeno doba dana.

Pravila hrono ishrane

Hrono ishrana postaje sve popularnija i postaje način života poput vegetarijanstva i veganizma. Takođe, može mnogo pomoći ako želiš smanjiti težinu. Hrono ishrana nije dijeta, tako da se ne nalazi na listi dijeta. Ona je dizajnirana da promeniš svoj stav prema hrani s jedne strane, ali sa druge strane vrlo efikasno pomaže u smanjenju viška telesne težine.

Osnovna načela hrono ishrane
  • pazi šta jedeš
  • pazi u koje vreme jedeš
  • pažljivo kombinuj hranu

Hrono ishrana je zasnovana na tome da ono što jedeš nije najvažnije, ali je važno kada jedeš i kako kombinuješ hranu.

Kombinacija namirnica u hrono ishrani
  1. Dan ne počinje kafom! Kafa se ne sme piti pre doručka. Ako si imaš naviku da piješ kafu pre doručka, obavezno je zameni toplim čajem ili svežom limunadom. Kafu je dozvoljeno piti  2 puta dnevno, jednu posle doručka, a drugu posle ručka. Zabranjeno je dodavanje mleka, šećera, kreme i bilo kakvih drugih zaslađivača i aditiva u kafu.
  2. Doručak je najvažniji obrok, i obavezno je doručkovati pre 9 sati!
  3. Potrebno je imati razmak od 5 sati između obroka, što znači da ako doručak bude u 9 sati, ručak bi trebao biti 14 i večera u 19 sati.
  4. Izmedju obroka nesmeš da jedeš apsolutno ništa. Ako unosiš hranu u organizam izmedju obroka izazivaš lučenje određenih hormona. Sve ovo utiče na akumulaciju masnog tkiva i masti.
  5. Šećer je zabranjen! Zabranjeni su svi oblici zaslađivača: beli, smeđi šećer, med, fruktoza itd. U restriktivnom periodu nije dozvoljeno unošenje bilo kakvog deserta (bezalkoholna pića i sokovi sa šećerom takođe su zabranjeni).
  6. U restriktivnom periodu voće je takođe zabranjeno jer sadrži šećer (fruktozu)!
  7. Mleko i jogurt su zabranjeni jer sadrže mlečni šećer – laktozu!
  8. Mlečni proizvodi su dozvoljeni samo za doručak, tri puta nedeljno. Možeš  jesti: kefir, jogurt, pavlaku i nemasne mlade sireve. Stari i tvrdi sirevi nisu dozvoljeni. Takođe, zlatno pravilo je da nikada ne smeš kombinovati dve vrste mlečnih proizvoda u jednom obroku!
  9. Alkohol je zabranjen! Alkohol sadrži mnogo nepotrebnih i praznih kalorija. Povremeno je dozvoljena samo čaša crnog vina!
  10. Belo brašno se ne koristi! Dozvoljeno je kukuruzno brašno, heljda, zob, ječam i raž.
  11. Hleb i testenine iz dozvoljenog brašna mogu se jesti samo za doručak. Ručak i večera su bez pasta i bez hleba!
  12. Potrebno je piti 2 litre vode dnevno. Možeš piti limunadu bez šećera i biljne čajeve neograničeno. Mineralna voda je dozvoljena, ali dve čaše dnevno. Tečnost ne treba piti pola sata pre i pola sata nakon obroka!
  13. Obroci se mogu pripremiti na masti i maslacu. Suncokret i druga rafinisana ulja su zabranjena! Margarin je takođe zabranjen! Hladno ceđena ulja su dozvoljene, ali se ne smeju zagrevati i ne mogu se koristiti za kuvanje, koristite ih samo u salati!
  14. Dozvoljeno je jesti žitarice od celog zrna.
  15. Mesni proizvodi su dozvoljeni samo za doručak. Najbolje je jesti one koji su sigurno napravljeni od mesa: domaće kobasice, slanina, pršut itd. Pažljivo sa ovim proizvodima, mnogi od njih sadrže dosta konzervansa i aditiva.
  16. Jaja su dozvoljena. Za doručak je dozvoljeno celo jaje, ali za drugi obrok koristiti samo belanac. Jaja se nikad ne mešaju sa mlečnim proizvodima!
  17. Meso je dozvoljeno i poželjno. Najbolje je konzumirati u kombinaciji sa svežom salatom. Ne mogu se kombinovati dve vrste mesa u jednom obroku!
  18. Skrobno povrće je zabranjeno! Izbegavaj: pasulj, krompir, grašak i pirinač. Dozvoljeno je i drugo povrće. Najbolje je jesti sveže povrće!
  19. Sirće se ne koristi kao začin! Umesto sirćeta, sezonska salata sa sveže stiskanim limunovim sokom!
  20. Vegeta i takve slične mešavine začina koje sadrže skriveni šećer su takođe zabranjene! Svi ostali začini su dozvoljeni!

Količina hrane po obroku nije ograničena, jedi da se zasitiš do sledećeg obroka. Ne bi trebalo da preskačeš obroke, niti da ih drastično smanjuješ. Ne smeš osetiti glad između obroka jer te može navoditi na grickanje i slatkiše.

Hrono obrok

Primer doručka:
  • 2 parčeta hleba od integralnog brašna premazani maslacem, 2 parčeta pečenice na svakom parčetu hleba i jedan krastavac
  • Kajgana sa pečenom paprikom i slaninom, hleb
  • Hleb, ajvar, šunka
Primer ručka:
  • Meso sa žara i salata od paradajza, luka i krastavaca
  • Podvarak sa svinjskim vratom
  • Pečurke dinstane sa paprikom, zelena salata
Primer užine:
  • Voće
  • voćni jogurt
  • voćna salata
  • crna čokolada
Primer večere:
  • Kajgana od belanaca i zelena salata začinjena maslinovim uljem i limunovim sokom
  • Pečeni oslić sa belim lukom i blitvom
  • Pečena pastrmka sa salatom

Izvor: magazinzdravo.rs