Naslovna » Abeceda Ishrane » Deset „supernamirnica“ koje treba imati u ostavi tokom hladnih dana
Abeceda Ishrane Darovi Prirode

Deset „supernamirnica“ koje treba imati u ostavi tokom hladnih dana

deset-supernamirnica-koje-treba-imati-u-ostavi-tokom-hladnih-dana
Ništa bez njih. Stiglo je vreme u kojem nam je važnije nego ikada snabdeti se vitaminima i mineralima kako bismo izbegli prehlade.

Više nego ikada obraćamo pažnju na supernamirnice. To ne znači da moramo posezati za egzotičnim ili skupim proizvodima. Ono najbolje voće i povrće često se može pronaći na svakoj pijaci ili u trgovini. Pritom je poželjno upravo sada konzumirati sezonske namirnice. Naime, kako su sada na svome vrhuncu, tako i najviše obiluju hranljivim materijama.

Evo nekih od njih.

Mandarina

Kada se na pijacama iu prodavnicama počinju prodavati mandarine, znamo da je sa sigurnošću stigla jesen. Bogata je vitamina C, zbog čega se ovo citrusno voće često koristi tokom sezone prehlada i gripa, a kako ubrzava metabolizam, smatra se i povoljnom namirnicom za skidanje kilograma. Mandarina obiluje i vlaknima, zbog čega će povoljno uticati na varenje. Citrusne note povoljno deluju i na nervni sistem, pa će konzumacija ovog voća povoljno delovati i na stresne situacije.

Jabuka

Kasna jesen nezamisliva je bez uživanja u možda i najpoznatijem jesenjem voću – jabuci. Zabeleženo je više od deset tisuća sorti jabuke, a koliko je ljudi vole, dovoljno govori i naširoko rasprostranjena uzrečica „Jabuka na dan tera doktora iz kuće van“. Jabuka snažno deluje na imunološki sistem, a kako čak 82 posto nje čini voda, mnogi joj se okreću prilikom sprovođenja zdravijeg načina života. Obiluje vlaknima i zbog toga je odličan saveznik za urednu probavu.

Pomorandža

Kada tokom zimskih i jesenjih meseci posežemo za hranljivim međuobrokom, često nam se na listi nađe upravo narandža. Osim vitaminom C i vodom, narandže su bogate mineralima: kalcijumom, kalijumom i magnezijumom. Kalcijum čuva kosti, a kalijum nervni sistem i mišićna tkiva. Odličan su izbor i za trudnice zbog zasićenosti folnom kiselinom.

Nar

Iako njegovo čišćenje i nije najveselija aktivnost, nar ili šipak je jedna od najboljih namirnica za kojima možete posegnuti u ovom periodu. Osim što povoljno utiče na zdravlje krvnog sistema i jača imunitet, nar, baš poput banane, utiče i na naše raspoloženje. Naime, bogat je fitohemikalijama koje podstiču stvaranje seratonina, poznatog kao hormona sreće, a svaka pomoć za bolje raspoloženje u ovim sivim i tmurnim danima i više je nego dobrodošla.

Kupus

Zeljasta povrće iz porodice krstašica jedno je od mnogima omiljenog zimskog povrća. Ne samo da od njega nastaje jelo našeg detinjstva (sarma, dakako), nego su dobrobiti koje pruža našem organizmu mnogostruke. Sirov ili ukiseljen, sadrži gotovo 50 posto potrebnog dnevnog vitamina C, što ga stavlja i ispred narandže. Ima snažna protivupalna svojstva, zbog čega se i jede u sezoni prehlada, a nezamenjiv je iu podizanju imuniteta.

Spanać

Poznat kao jedan od najvećih izvora kalijuma (a gvožđa u nešto manjoj meri) spanać je pravi kralj zimskih jelovnika. Prepun je vode, zbog čega je dijetetska namirnica koja bi se trebala naći u svačijem obroku. Sveži spanać manjih listova, poznat kao babi spanać, može se dodavati u smoothie i salate, no one tvrđe i starije listove potrebno je termički obraditi kratkim blanširanjem ili obradom na pari. Kao takvi mogu se poslužiti u raznim sosovima, pireu, gustim supama ili varivima.

Prokelj

Prokulice ili kelj, baš kao i kupus, pripadaju zeljasta biljka iz porodice krstašica. Bogat je vitaminom A i kalijumom. Snižava nivo holesterola u krvi, a jednako je tako idealan za osobe koje pate od upale creva. Može se jesti u salati ili varivima, no najukusniji je kada se karamelizira odnosno kratko poprži na maslinovom ulju. Zbog svog simpatičnog oblika i slatkastog ukusa biće zanimljiv i deci.

Cvekla

Cvekla se često naziva kraljicom zdravlja, a od davnina je poznata kao glavni saveznik u lečenju anemije, odnosno malokrvnosti. Naime, pigment betacijanin koji se nalazi u cikli pomaže hemoglobinu preneti kiseonik do stanica. Time utiče i na povećanje energije, ali i sprečava vrtoglavice koje često idu ruku pod ruku sa anemijom. Od cvekle se može napraviti i sok, a ako se redovno konzumira, može značajno pročistiti jetru.

Crveni radič

Iako mnogima nije najukusnije povrće zbog svoje gorčine, crveni radič svakako je prava supernamirnica. Obiluje kalijumom i vitaminom C, a često se koristi iu lečenju zatvora i poboljšanja opšteg zdravlja creva. Njegov se gorkasti ukus može ublažiti u kombinaciji s drugim povrćem, na primer kada je deo salate od krompira.

Keleraba

Iako možda mnogima ne zvuči kao privlačno povrće, keleraba obiluje hranljivim vrednostima, a pritom ima malo kalorija. U 100 grama nalazi se svega 27 kalorija te obiluje gvožđem, kalijumom, magnezijumom i fosforom, kao i vitaminom C. Upravo zbog potonjeg pomaže u boljoj apsorpciji gvožđa, što organizam snabdeva energijom. Može se jesti na salatu ili kao dodatak rižotima i testenini u kombinaciji s drugim povrćem. Izvor: zadovoljna.dnevnik.hr