Naslovna » Abeceda Ishrane » Čičoke i njihova lekovita svojstva
Abeceda Ishrane Darovi Prirode

Čičoke i njihova lekovita svojstva

Čičoke i njihova lekovita svojstva
Čičoke nisu ni nalik običnim artičokama iako dele isto ime. Ovo korenasto povrće ima ukus nalik vodenom kestenu i može se jesti u sirovom i termički obrađenom obliku, a zbog kremaste teksture čičoku možete upotrebljavati kao i krompir.

O čičokama ili jerusalimskim artičokama se u poslednje vreme sve više priča i sve se više uzgajaju i u našem regionu. Ako kojim slučajem naletite na ovu biljčicu, evo nekoliko razloga zašto bi trebalo da je kupite. Čičoke obiluju vitaminima i mineralima i smatraju se jednim od najboljih prirodnih prebiotika.

Sastav makronutrijenata

Samo jedna šolja sirove čičoke sadrži 110 kalorija, 3 grama proteina i 26 grama ugljenih hidrata uključujući 2, 4 grama vlakana ili 25 odsto od preporučene dnevne doze. Poznato je da vlakna mogu pomoći kod zatvora, smanjenja holesterola te smanjenja rizika od srčanih i pojedinih kancerogenih obolenja. Mnoga istraživanja su pokazala da ovo korenasto povrće ima veoma dobar uticaj na nivelaciju šećera u krvi i održavanju zdrave telesne težine.

Vitamini

Jedna porcija čičoke sadrži 10 odsto preporučene dnevne doze vitamina C i niacina kao i čak 30 odsto tijamina. Poznato je da vitamin C ima antioksidativna svojstva i ograničava štetno delovanje slobodnih radikala, a veće doze vitamina C mogu umanjiti rizik od moždanog udara i srčanih obolenja što je objavljeno i na Institutu Lajnusa Polinga. Nijacin i tijamin spadaju u vitamine grupe B i održavaju zdravlje kose, kože i očiju i hranu koju jedemo pretvaraju u energiju.

Minerali

Spisak minerala koje ova biljčica sadrži je zaista pozamašan i to je jedan od osnovnih razloga zbog kojih bi trebalo da je probate. Tu su: bakar, fosfor, kalijum i gvožđe, minerali od velikog značaja za naše opšte zdravlje

Probiotici

Većina ugljenih hidrata u čičokama su jedan oblik inulina koji inače deluje kao prebiotik na taj način obezbeđujući organizmu hranu za probiotike u vašem organizmu. Probiotici poboljšavaju imuni sistem, proizvode vitamine, smanjuju holesterol i sprečavaju razmnožavanje bakterija koje izazivaju bolesti. Konzumirajući prebiotike povećavamo nivo probiotika u organizmu čak više nego da uzimamo probiotike u vidu suplemenata. Istraživanja su pokazala da konzumiranje soka koji u sebi sadrži inulin iz čičoka značajno povećava nivo određenih probiotičkih bakterija u organizmu.

Kupovina i čuvanje

Čičoke su najbolje u jesen ili u zimu, a kad ih kupujete birajte one koje imaju glatku kožu. Čuvajte ih zapakovane u plastičnu kesicu i na hladnom mestu. Ako ih budete čuvali na pravi način, čičoke mogu da traju i do dve nedelje.

Upotreba u kulinarastvu

Čičoke se mogu jesti u sirovom obliku u salatama, ali mnogi tvrde da tako pripremljene nisu najukusnije. Za prvi put,  najbolje bi bilo da ih ogulite i kuvate u slanoj kipućoj vodi dok ne omekšaju 10-15 minuta pa od njih pravite pire, dodavajte ih u supe i čorbice , a možete ih i kratko prodinstati na puteru i onda ih dodati u salate. Izvor: lifepressmagazin.com