Bio Bašta Organska Bašta

Cvekla se lako gaji i vrlo je lekovita

Kao i svo ostalo korenasto povrće, cvekla voli bogata, rastresita i propusna zemljišta, kako bi mogla da razvije koren. Možete je sejati od proleća, pa do sredine leta. Ukoliko želite da imate više berbi, možete je sejati na svakih nekoliko sedmica.

Cvekla (lat. Beta vulgaris) je povrće koje najviše uzgajamo zbog njenog sočnog, rumenog korena, koji ima višestruka hranjiva i lekovita svojstva.

Pre sejanja, kako biste ubrzali klijanje, seme možete potopiti na nekoliko sati u toplu vodu ili ostaviti potopljeno u vodi noć pre sejanja. U početnoj fazi razvoja treba joj dosta vlage, dok kasnije nema velike zahteve prema količine vode. Seje se plitko, do 2 cm i u razmaku od oko 10 cm.

Berba može ići sve do zimskih meseci, što je i zgodno ukoliko nemate gde da je skladištite, jer je možete brati po potrebi. U bašti se slaže sa mahunarkama, kupusnjačama i sa lukom. Nemojte je sejati zajedno sa kulturama iz iste porodice.

U prehrani se danas najviše koristi koren, za koji gotovo svako od nas zna da pomaže u lečenju anemije, a najveća iskoristivost vitamina i minerala je ukoliko je konzumiramo svežu. Pored konzumiranja u svežem stanju, cveklu kuvamo i kiselimo. Bogata je kalcijumom, fluorom, gvožđem, kalijumom, kobaltom i vitaminom B12.

Dobra je u jačanju imunog sistema organizma, deluje protivupalno, a dobro utiče na rad želudca, creva i žuči i regulisanju niskog krvnog pritiska.

Cveklu možete čuvati na hladnom i tamnom mestu, u vlažnom pesku, a možete je nakon kuvanja čuvati i u zamrzivaču i do 10 meseci.

Nekada se cvekla uzgajala isključivo zbog listova, koje mi danas najvećim delom odbacujemo, što je velika šteta. Listovi su dosta bogati gvožđem, magnezijumom, kalcijumom, kalijumom, manganom, i tako dalje. Pored minerala, ne izostaju ni vitamini: C, A, B, K i E, te folna kiselina.

Lišće je jako ukusno, pa ukoliko ste ljubitelj lisnatog povrća, naročito blitve i spanaća, lišće cvekle obavezno uvrstite u svoj redovni jelovnik. Možete ga koristiti i sirovo u salatama ili dodavati varivima. Izvor: Agro klub